fredag 22 maj 2009

dagdrömmeri

på södermalm sitter en vilsen själ och drömmer om ett annat liv


egentligen ska jag jobba
på en söndag
har högar som bara växer

sitter och längtar mig bort
till ett annan del av landet
till ett annat tempo

jag ville
jag vore

en stuga vid sjön
snö upp till fönstret
skidor mot stugväggen

kaffe på spisen
tända en brasa
raggsockar på

tittar ut mot byn
en man
skottar sin gård

hans barn klättrar i snön
hundarna hoppar kring i yrsnölycka

någon stampar av snön
på min bro
och ropar - hallå i stugan

någon är sugen på kaffe och lite prat
jag värmer bullar
sen går han hem och jag fortsätter med mitt ...

1 kommentar:

  1. Vilken talang du är! Jag älskar dina dikter. Förstår känslan du fångar här. Jag känner ofta så själv. Jag längtar också dit. Snöyran, knaster i spisen, pysande vatten på bastustenarna, det Norrbottniska (icke)tempot, plats för själen, tid att vara här och nu. Det är liksom som om tiden hade ett annat värde i Norrbotten än i Stockholm.

    SvaraRadera