söndag 21 juni 2009

den lilla lilla gumman ... är det jag? Jo men visst!

visst - jag drömmer .... men drömmarna formar framtiden


Träskoklamp på breda golvplankor
en gungstol
mitt på golvet
böcker i travar - alltid dessa böcker

jeans ärvda av sonen
flätor - tunna och grå
glasögon på näsan
om något finns att se

pelargonier och barnteckningar
släktfoton och egenvävda trasmattor
trasmattor
där hela livet finns att minnas

tonårsjeansen - som man fick ligga platt på golvet för att få igen
konfirmationsklänningen - som var så kort att trosorna syntes
folkdräkten - som jag skulle ha gift mig i
barnens alla kläder som jag sydde
och pappas jobbarskjortor - som fortfarande luktar pappa

katter som stryker
runt benen
skänker lugn
och håller mössen borta

hunden som sällskap
på långa promenader
i skogen, på myren, på landsvägen
runt sjön

brödbak
bullbak
kaffekok
och kanske besök av barnbarnen ibland

meditation
potatisåker
några höns
och en roddbåt

vänner
kommer för att få lugn
och sällskap
bastubad

där sitter jag
i mitt gammla pörte
och skriver en bok
om kärlek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar